Zeeuws Mobiliteitsteam: soms is één telefoontje genoeg voor een baan

Kandidaten die zich aanmelden bij het Zeeuws Mobiliteitsteam (ZMT), stromen vaak in korte tijd door naar een passende baan. De korte lijntjes binnen het team, en met andere partijen, zorgen ervoor dat snel geschakeld wordt. Daardoor gaan de meeste kandidaten zonder al te veel drempels weer vlot aan het werk.

Wekelijks kloppen bij het ZMT mensen aan die op zoek zijn naar werk, van baan willen veranderen of die hun werk dreigen te verliezen. De aanmeldingen, die op één centraal punt binnenkomen, worden in een gezamenlijk teamoverleg besproken. Daarbij brengt elk teamlid zijn eigen kennis en netwerk in. Zo wordt beoordeeld wie contact opneemt met de kandidaat voor een vervolgafspraak.

 

 

Aan de slag

 ,,Dat werkt prettig en snel’’, zegt Fonnie Verstraeten, coördinator ZMT. ,,Omdat we één team zijn en wekelijks overleggen, kennen we elkaars achtergrond. Via maatwerktrajecten helpen we werkzoekenden zo snel mogelijk aan de slag. Het ZMT heeft een eigen budget om dienstverlening in te kopen.’’

Slechts één telefoontje

Bij sommige kandidaten duurt een traject langer, bijvoorbeeld bij een loopbaancoaching of een sollicitatietraining. Maar in de meeste gevallen kan een traject zeer vlot verlopen. ,,Soms is één telefoontje naar een collega al voldoende om iemand verder te helpen’’, zegt Danielle van Iersel, een van de adviseurs bij het ZMT.

Goed cv

,,Bij de intake van een van de kandidaten bleek dat hij behoefte had aan een goed opgesteld cv. Hij werkte, maar wilde op termijn van baan veranderen. Vrijwel direct kon ik hem doorverwijzen naar de collega’s van het UWV, die dagelijks dit soort vragen oplossen. Inmiddels is de man in bezit van een goede, bruikbare cv.’’

Korte lijntjes

Een andere vraag kwam van een jonge vrouw uit Zeeuws-Vlaanderen. Ook hier leiden de korte lijntjes en een snelle actie al gauw tot een gewenst resultaat. ,,Zij wilde graag in de zorg aan de slag. Omdat ze niet in bezit is van een auto, wilde ze in de regio blijven. Ik heb haar doorverwezen naar het wekelijkse spreekuur van het Leerwerkloket in Terneuzen. Inmiddels volgt ze een opleiding in de zorg.’’

Iedereen die zich tot het ZMT richt met een vraag heeft maatwerk nodig om antwoord te krijgen. Sommige kandidaten leggen een probleem voor dat binnen drie gesprekken is opgelost. Andere stromen een langer durend traject in, bijvoorbeeld met scholing of een loopbaanonderzoek.