Met zij-instroom vinden we verborgen talent

UWV heeft 34 ideeën verzameld om werkgevers te helpen met personeelstekorten. Eén van die oplossingen is het opleiden van mensen zodat ze leren wat nodig is om bij een bedrijf aan de slag te kunnen. Het zij-instroomtraject voor klantenservicemedewerkers is een goed voorbeeld. Ingmar van Leerzem van het WerkgeversServicepunt vertelt hoe dit werkt.

Wat is het zij-instroomtraject ?

Zij-instroom betekent dat je vanuit een ander beroep solliciteert op een nieuwe baan. Je volgt een opleiding om je kennis en ervaring uit te breiden over het nieuwe beroep. Ingmar helpt zij-instromers: “We merkten twee jaar geleden dat er veel vraag is naar klantcontactmedewerkers in Zeeland. Tegelijk zien we dat er mensen zijn die zo’n baan willen, maar op dit moment nog niet de juiste ervaring hebben. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed genoeg met computers kunnen werken. We helpen ze in het zij-instroomtraject om bij te leren. Zo kunnen zij toch een kans maken op deze banen.”

Hoe ziet een zij-instroom traject eruit?

Ingmar gaat verder in op het praktijkvoorbeeld van de klantenservicemedewerkers: “Deelnemers krijgen een maand lang les, waarin ze leren omgaan met verschillende computersystemen. Dit is belangrijk, want klantenservicemedewerkers moeten snel met verschillende programma’s tegelijkertijd kunnen werken. Ze moeten kunnen typen tijdens een telefoongesprek en klantvriendelijk blijven. Aan het einde van de opleiding krijgen ze een mbo-deelcertificaat. Daarmee staan ze sterker bij sollicitaties.”

Bedrijfsbezoeken

Het bezoeken van bedrijven kan ook onderdeel zijn van een zij-instroomtraject. Ingmar: “Deelnemers leren niet alleen in de les, maar bezoeken ook bedrijven zoals Delta Fiber en ons klantcontactcentrum bij UWV. Daar zien ze hoe het werk er echt uitziet. Dit helpt hen om te beslissen of het bij hen past. Soms kiezen mensen na zo’n bezoek voor een andere richting, zoals receptionist of commercieel medewerker. Dat is ook prima. Het belangrijkste is dat ze zich ontwikkelen.”

Kans op een baan vergroten

Hebben de deelnemers na het traject een baan? Ingmar antwoordt: “Er is geen garantie op een baan wanneer je dit traject volgt, maar de kans op een baan is wel veel groter. Werkgevers zijn extra geïnteresseerd in mensen die dit traject hebben gedaan. Bij het klantcontactcentrum van UWV mogen ze bijvoorbeeld een aantal van de stappen van de sollicitatie overslaan. Het traject helpt hen dus om sneller aan werk te komen.”

Hoe kunnen werkgevers meedoen?

Werkgevers die personeel zoeken voor klantcontact of vergelijkbare functies kunnen zich bij melden bij UWV of contact opnemen via Aan de slag in Zeeland. Hoe meer bedrijven meedoen, hoe meer kansen er zijn voor kandidaten. Ingmar vult aan: "We denken ook graag mee als werkgevers in andere sectoren zelf hun personeel willen opleiden. Zo hebben we al een succesvolle opleiding voor zij-instromers opgezet voor de horeca.”

Oplossing voor personeelstekort

Ingmar vertelt tot slot: “Het werkt voor iedereen. Werkgevers krijgen kandidaten die goed voorbereid zijn en gemotiveerd aan de slag willen. Kandidaten krijgen een eerlijke kans op een baan. Het is een oplossing voor personeelstekorten én helpt mensen om een nieuwe stap te zetten. Dat maakt het zo’n mooi project.” 

Meer informatie

UWV geeft op hun website meer informatie over de 34 oplossingen voor personeelstekort. Wil je meer weten over zij-instroom trajecten? Neem contact op met UWV of vul het contactformulier via Aan de slag in Zeeland. Onze adviseurs helpen je graag.

Ga naar de pagina Personeel gezocht